DIY: garendoos

Merken jullie het ook, dat het hier wat stiller werd de afgelopen weken (maanden)? Nochtans zijn we hier druk bezig met van alles en nog wat, maar dat op de blog krijgen is een ander paar mouwen!

Er werd vrij veel genaaid, dat zullen jullie in de komende weken hopelijk wel hier te zien krijgen. Alleen zijn die kinders van mij meestal niet meer makkelijk voor de lens te krijgen. Er werd zelfs voor de man des huizes genaaid, maar die is zo mogelijk nog moeilijker te overtuigen om voor de lens te gaan staan! En omkopen met een snoep of een koekje lukt bij hem ook al even niet meer 😉

Ik genoot met volle teugen van ons verlof samen. Haast elke dag trokken we ergens naar toe, meestal gewoon als gezin. Genieten van de tijd samen want 1 september stond voor de deur. Een dag waar wij dit jaar ook voor de eerste keer zo’n hummeltje ‘dropten’ aan school. Veel te klein lijkt hij soms nog, maar toch groot genoeg om elke dag opnieuw uitgedaagd te worden door zijn juffen!

Ons eigen logo is nu echt in de maak! Waar het in het voorjaar nog om handgetekende logo’s ging, kon ik ondertussen al een glimp zien van hoe het er nu écht zal uitzien. Ik probeerde dat eerst zelf maar blijk niet zo’n fantastisch computergestuurd tekentalent te zijn. Dus riep ik de hulp in van iemand die het wél kan en zo krijgen jullie dat hier binnenkort te zien!

Deze week ging ik ook solliciteren om als lesgever bij de Praktische School aan de slag te gaan, een partnerorganisatie van Femma. Ik stak hier wel wat tijd in de voorbereiding daarvan, en met succes! Vanaf januari ga ik bij hen workshops geven!

En zo kan ik nog wel even doorgaan met uitleggen waarom het hier wat stiller werd… Maar voor wie ondertussen al begint te knikkebollen, hier komt de kern van deze blog. Een snelle en eenvoudige DIY om je garenklosjes en spoeltjes netjes en overzichtelijk bijeen te houden.

In het verleden gebruikte ik een plank om alles georganiseerd te houden. Ik nam een stevige plank, boorde er kleine gaatjes in en stak daarin fijne stokjes van een tiental cm. Daarna werd alles zwart gespoten en kon ik mijn klosjes gaan sorteren. Die plank stond hier achter mijn naaimachine tegen de muur. Heel praktisch tijdens het naaien zelf! Alleen was het soms wat vervelend wanneer ik iets op mijn naaitafel verschoof. De plank kreeg al eens een duw en ondergetekende kreeg de plank al eens op haar hoofd. Aangezien mijn naaitafel in de living staat is het geen optie om die plank aan de muur vast te vijzen. Ik hoop later (als de kindjes wat zelfstandiger zijn) op een eigen plekje en dan komt er vast en zeker een soortgelijk systeem maar voor nu ging ik op zoek naar een andere oplossing.

img_20160904_101438

Ik kocht in Ikea enkele stevige opbergdozen van Tjena. Bij Decathlon haalde ik houten golftees (de stokjes die ze in de grond steken om hun balletje op te leggen) en kleefde deze in de dozen. De hoogte is perfect om een klosje en een spoeltje op te steken. In een DHZ zaak kocht ik een doorzichtige pvc-slang van ongeveer een cm diameter. Die snijd ik in fijne ringetjes. Zo’n ringetje kun je gemakkelijk doorsnijden zodat deze rond het spoeltje past. Geen gevaar meer op afrollen!

img_20160904_103716

En zo ziet mijn doos er gevuld uit, er is nog wel wat plaats voor meer garenklosjes 😉

Veel DIY-plezier en hopelijk tot snel!

4 thoughts on “DIY: garendoos

  1. Maar Wendy, waar haal jij toch al die ideeën ??!!
    Zo simpel, maar ik zou daar nooit aan denken, schitterend gewoon
    Het wordt tijd , dat ik ook eens zo”n doos inmekaar steek, super idee
    BEDANKT !!!!

    Like

Wat vindt u?

