Seda dress

Bloggers, en zeker onze lezers, zullen het wel herkennen. Op vele blogs zie je steeds weer dezelfde patronen passeren. Begrijpelijk, want ze zijn vaak getest én goed gekeurd. En bij problemen kun je makkelijk een hulplijn inschakelen. Bovendien zitten er bij onze Belgische designers vaak echte pareltjes! Maar zo af en toe wil ik eens iets anders. Iets wat ik nog niet (vaak) zag en dus ging ik op zoek. Ik scrolde en klikte en uiteindelijk stootte ik op de Seda dress. Nog nergens gezien maar mij sprak het patroon meteen aan! In mijn hoofd hing de jurk al rond mijn lijf maar o wee…

Het patroon lag klaar om mee te nemen naar de naailes want naaien voor mezelf lijkt niet altijd even goed uit te draaien. Ik snap nog steeds niet wat de verkoopster van mijn trouwjurk 6 jaar geleden beweerde: “Jij hebt het perfecte lijf voor jurken”. Mijn voeten ja, die naaide ze vast niet zelf!

Ik toog vol enthousiasme naar de stoffenwinkel en was vastbesloten daar hun schoonste stoffen in te pikken! De dag voordien volgde ik bij Femma een avond stijladvies, met deze tips in mijn achterhoofd kon het niet mislukken. De engeltjes op mijn schouder fluisterden me steeds weer dezelfde dingen in mijn oor: felle kleuren, contrast, zwart/wit, DURVEN! Met mijn kleurenkaart in de ene hand, liep ik rij na rij stof af. Tot ik ergens het felste roze ooit spotte… In voile alstublieft zeg. Pastte dat nu toch wel niet met mijn kleurenkaart zeker? Ik trok de rol er uit en liep verder op zoek naar een passend katoentje. Aangezien het roze nogal (ahum) fel was, wou ik liefst een wat rustige katoen. Niet fel, niet te druk. Ik liet me door één van de lieve wild-van-stof-zusjes vergezellen doorheen de winkel op zoek naar dé stof. Die ik uiteindelijk ook vond! Hoezee!

Enthousiast ging ik naar de naailes maar daar begon mijn miserie… Ik had de stofbreedte niet bekeken en u raadt het al: ik had een stofbreedte van 1,4m nodig maar had er één van 1,1m mee. Na een flink stuk reken-, teken- en plakwerk kon ik de jurk aanpassen naar een A-lijnmodel aangezien ik flink wat stof zou over hebben op de heupen. Dan nog bleek het knippen van de stof heel moeilijk want ik had echt maar nipt genoeg! 2 (!) lessen ben ik bezig geweest met het uitknippen van mijn patroon en stof, goed zot!

Soit patroondelen geknipt, starten maar met het naaien! Iets te gretig zo bleek later want ik vergat in al mijn haast om de stof te overlocken… Ondertussen naaide ik verschillende delen van de jurk al vast. En die voile lostornen zag ik niet onmiddellijk zitten dus ging het maar zo onder de lockmachine. n

Het naaien van de jurk zelf, dat liep op zich wel vlot. Geen moeilijke technieken of stukken. Alleen speelde die voile mij parten. Echt waar, ik kreeg er net niet het sch**t van! Bovendien slaagde ik er in om de rits niet één maar wel twee keer er verkeerd in te zetten. Een beetje tetteren met je medestudenten tijdens het naaien werkt niet altijd bevorderlijk voor je concentratie! Ik koos om de mouwen weg te laten. De voile geeft deze jurk een echt zomers gevoel. Ik vond het dan beter om voor een mouwloos model te gaan.

Die keuze zorgde uiteindelijk voor het moeilijkste gedeelte van deze jurk. Aangezien er geen mouwen aan de jurk werden gezet, moest ik de hals- en mouwranden afzetten in biaisvorm. De naaijuf gaf aan dat dat het mooist zou worden als de biais werd gemaakt van de voile zelf. Het contrast met een ander kleur biais of de katoen van de jurk zou te groot worden. Voelt u het al aankomen??

IMG_20160719_092407

Ik had de grootste moeite van de wereld om stroken voile om te toveren tot mooi aangezette biaisranden. Uren ben ik bezig geweest. Teken maar eens op voile, of knip het eens,… Bij het lostornen slaagde ik er wederom in om een gat te maken in de stof, gelukkig vrij klein. Gemakkelijk op te lossen met het zetten van een siersteek. Ook het aannaaien op de randen zorgde dat er hier af en toe (ahum) wat gevloek door de lucht vloog. Dat rekt uit, dat beweegt én is bovendien nog goed doorzichtig waardoor je élk foutje ziet. Tel daarbij nog een lichtjes perfectionistisch karakter op en u kunt zich misschien voorstellen welke drama’s vooraf gingen aan het afwerken van deze jurk! Manlief zuchtte geregeld heel begrijpend met me mee 😉

IMG_20160719_092906

 

Met een smile tot achter beide oren, werd deze jurk omgezoomd. En wat was ik tevreden dat ik doorzette… De jurk geeft meteen een zomers gevoel en is lekker luchtig. Ideaal voor deze temperaturen! Aan de buik en op de heupen mocht er nog wat minder stof zitten, daar valt het nu allemaal wat zwaarder. Maar toch is dit nu al mijn favoriete creatie voor mezelf!

Ga ik deze jurk nu nog maken? Zeker wel… Maar misschien wordt de voile dan wel weggelaten 😉 Of net niet, want eigenlijk zorgt dat net voor het extraatje van deze jurk!

IMG_20160719_211812

En wie ook zin kreeg om deze jurk nog te maken, laat u vooral niet tegenhouden door mijn moeilijkheden. Als je de jurk maakt in 2 lichte katoentjes, naai je ze zeker op 1-2-3! Want het is een eenvoudig model zonder voering, zonder poespas. En een echt zomers model! En nu ga ik verder genieten van mijn jurk…en deze prachtige avond! Cheers!

Stof & fournituren: Soldeur
Patroon: Seda dress
18 thoughts on “Seda dress

  1. Awel, ik krijg al kippenvel bij het lezen, laat staan dat ik het zelf had moeten doen. Dat kleedje zou hier ergens in een schuif verdwijnen en nooit-never afgeraakt zijn. Maar goed dat je ’t wel afgemaakt hebt, want het staat je super!!

    Enne, als ik Stof op Zolder en Wild van Stof zie, dan vermoed ik dat wij niet al te ver van elkaar wonen 🙂

    Like

  2. Ik begrijp je helemaal … hier tussen al de blogs zie je vaak dezelfde patronen, al vind ik het wel leuk om te zien hoe iedereen ze toch weer anders maakt. En misschien zijn ze hier niet heel origineel in de gewone wereld wel ;-). Het is een heel mooi kleed geworden. Blij dat je hebt doorgezet 🙂

    Like

  3. Ik denk spontaan aan boventransport, microtexnaald, rolmes en biaisvoetje-voor-uw-naaimachine ;). En dat ik die jurk waarschijnlijk al lang door het raam had gekegeld, dat ook! Gelukkig bleef jij volharden, want ik denk dat dit een prima jurk is om dezer dagen in rond te lopen :).
    —ha! Blijkbaar wonen wij toch niet zo vreselijk ver uiteen, aan uw ‘koopomgeving’ te zien—

    Like

Wat vindt u?

