Tinny met een gat

Ritsenvrees. Kent u dat? Ik heb er last van. Ik moet mezelf altijd een beetje porren wanneer ik ergens aan begin waar een rits aan te pas komt. Ook deze keer. Zeker deze keer!

De Tinny dress van StraightGrain zag ik al zo vaak passeren. Dat colleke, oh dat colleke. Zo retro en helemaal mijn ding! Telkens weer had ik zin om mijn kleine meid een schop onder haar kont te geven. Naar t schijnt helpt dat groeien maar ik hield me toch maar in. Kwestie van de kinderbescherming niet op mijn dak te krijgen.

IMG_20160509_151309

Maar ik kon niet meer wachten. Ik tekende de kleinste maat uit en knipte de stof. Wéééken lag dat hier te wachten en altijd leek er iets tussen te komen. Ik lonkte elke dag naar die stukjes gesneden stof, wachtend tot ik TIJD had. Vorige week was het zover. Ik begon er aan en alles ging vlot. Ook de rits, een blinde rits. Bewonderend keek ik naar m’n werk, zo schoon! Een perfecte blinde rits.

IMG_20160514_144813

Het zou misschien beter zijn dat jullie hier stoppen met lezen. Voor zij die zin hebben in een portie leedvermaak, lees gerust verder! Wat hier volgt, is een opeenstapeling van blunders.

De voering werd er aan gezet en toen keek ik nog eens… Bleek dat het rokdeel niet op gelijke hoogte uitkwam aan de rits…

Ik naaide de zoom maar vergiste me van afstand. Daardoor was de zoom op sommige plaatsen nét niet vastgenaaid. Ik naaide een nieuwe zoom en tornde de eerst gestikte zoom los. Tot ik na 10 cm besefte dat ik de goede zoom aan het losmaken was.

Toen zag ik dat ik mijn rits nog moest afknippen. Ik nam mijn kartelschaar en knipte. De rits er af maar ook een gat in het kleedje…

IMG_20160514_150427
Rechts onderaan het zwaantje zie je het gat in een driehoekige vorm

Bye bye mooie kleedje. Zo moet dat dus voelen als je 2e wordt op de Olympische Spelen. Er zo dichtbij en toch niet.

Ik kon het niet laten om haar het kleedje aan te doen. (Ik moest toch checken hoe het zat met de maat?) En nu kan ik dat kleedje niet weggooien. Ze staat er zo leuk mee…

IMG_20160509_151020IMG_20160509_151400IMG_20160509_152022IMG_20160509_151619

Het zit nog wat aan de ruime kant maar zelfs dat valt reuze mee. Er komen dus nog exemplaren van dit jurkje. Hopelijk zonder gat…

IMG_20160509_152222

Noot voor de geïnteresseerden: ik had slechts 1/2m stof terwijl het patroon 70 cm voorschrijft. Doordat ik het kraagje uit dezelfde stof als de voering knipte en voor een kapmouwtje koos, kreeg ik alle delen nog net uit mijn stof!

Patroon: Tinny dress van StraightGrain
Stof & fournituren: Soldeur
Stof voering en kraagje: Meme’s kleedje 😉

18 thoughts on “Tinny met een gat

  1. Ik doe met je mee, Tinny is een zalig patroontje :).
    Wat het gaatje betreft, ik zou er voorzichtig langs de achterkant wat donkere vlieseline tegen strijken en kijken wat dat geeft. Mocht het rafelen in de was, dan zou ik er in dat donkerblauw wat steekjes met de hand over geven… veel succes!

    Like

  2. Gat of niet, je kleine meid staat er zo leuk mee!
    Misschine kan je een stukje Vlieseline achter het gat strijken en het voorzichtig herstellen of een bloemetje erop of een strikje en dan gewoon doen dat dat de bedoeling was.

    Like

    1. Die vlieseline is het proberen waard! Gaatje zit aan de achterkant, op zo’n 4cm van de middenrug. Nogal belachelijk om daar een strikje te hangen en zeggen dat het de bedoeling was 😉

      Like

  3. Ooh, typisch iets dat ik zelf ook zou kunnen tegenkomen! 🙂 Ik zou mij van daat gaatje niet teveel aantrekken en haar het kleedje vollenbak aandoen, ze is er prachtig mee!

    Like

  4. Ooh, echt iets dat ik zelf ook zou tegenkomen! 🙂 Ik zou mij van dat gaatje niet teveel aantrekken en het haar gewoon laten dragen, ze is er prachtig mee!

    Like

Wat vindt u?

