DIY: Schalen in beton

Stoere en strakke decoratie is momenteel heel in! Ik ontdekte vorig jaar in een lokale hobbywinkel beton van Rayher. Perfect materiaal om thuis zelf mee aan de slag te gaan en de leukste spullen te maken voor huis én tuin!

Ik volgde onlangs een workshop bij De Banier om wat meer tips te krijgen om met beton te werken. Ik leerde er het product nog meer appreciëren. Met weinig materiaal en wat geduld maak je echt prachtige dingen!

Tijdens de workshop kregen alle deelnemers de kans om 3 schalen te maken. Na het werken met dit ‘grove’ beton mochten we ook nog allemaal enkele vormpjes vullen met sieradenbeton. Later krijg je hier zeker nog meer over te lezen!

Het maken van de schalen op zich is echt wel kinderspel: je maakt het beton klaar, giet het in je vorm en fixeert de boel zodat alles mooi kan uitdrogen. Fixeren is nodig omdat beton een enorme kracht heeft. Je gebruikt 2 moules om je beton vorm te geven. Zo dwing je het beton een bepaalde vorm aan te nemen omdat beton van zichzelf altijd zoekt om zich ‘recht’ te trekken. Daarmee bedoel ik dat het altijd terug in een horizontale positie gaat, net zoals bvb deeg.

In hobbywinkels zul je ongetwijfeld verschillende (dure) vormen vinden om beton in te gieten maar in principe kun je ook veel kosteloos materiaal gebruiken: lege drankkartons, emmertjes, oude bakvormen,… Onthoud wel dat je best alles insmeert met olie zodat je beton niet blijft kleven aan je vorm!

Wanneer je beton uitgehard is, kun je het voorzichtig uit je vorm halen. Oefen kracht uit op je vorm om het beton er uit te krijgen want beton zelf beweegt niet… Tenzij het breekt natuurlijk 😉 Daarna begint het leukste gedeelte: de afwerking! Er zijn verschillende manieren om je product af te werken. Je kan het ruw en onbewerkt laten, bewerken met verf, bladgoud aanbrengen,…

Ik koos zelf voor een hele simpele afwerking. Eigenlijk vind ik puur natuur nog het mooist maar natuurlijk is het wel interessant om dingen uit te proberen tijdens een workshop dus kregen mijn schalen een minimalistische look.

Hieronder zie je een korte DIY om dergelijke schalen te maken.

IMG_20160418_194230
Het beton van Rayher wordt verkocht in emmertjes. Een emmer van 2,5kg kost 15,50€.
IMG_20160418_195645
Een bijschrift invoeren

Maak een worstje uit klei. Verbind de uiteinden met elkaar zodat je een cirkel bekomt. Leg dit op de tafel en zet je vorm er op. Dit hoef enkel wanneer je vorm onderaan niet recht is. Op devolgende foto’s wordt duidelijk waarom je een stabiele ondergrond nodig hebt voor je vorm!

Tijdens de workshop goten wij onze beton in eenvoudige moules van styropor. Goed inwrijven met olie zodat je het beton er later makkelijk uit krijgt! Giet je beton in de grote vorm en kies een kleinere uit die je erin plaatst.Laat het beton enkele minuutjes rusten om de lucht te laten ontsnappen. Je zult verschillende kleine luchtbelletjes zien ontsnappen terwijl je wacht.

IMG_20160418_195652

IMG_20160418_201520IMG_20160418_201526

IMG_20160418_201535
Bij de laatste foto’s zie je dat het fixeren heel belangrijk is want het beton duwt je kleine vorm zo weer omhoog! Tijdens de workshop vulden wij de kleine vorm met zand en werd er daarop een klein emmertje geplaatst. Het emmertje werd voor 3/4 gevuld met water om extra gewicht te hebben. Alles werd op zijn plaats gehouden met plakband.

Een weekje later was dit het resultaat

IMG_20160425_202944(1)

Zoals je ziet zit er in het midden van mijn grote vorm een ‘lijn’. Ik kleefde op de buitenkant van mijn kleine vorm (die ik IN de beton plaatste) een strookje vilt. Zo krijg je een inkeping in je beton als accent.

De randen zijn niet overal even dik maar dat vind ik helemaal niet erg. Beton is een product met een eigen wil en dat maakt het net uniek.

Schuur alles goed af. Zeker de randen bovenaan waar je een wit ‘beslag’ ziet. Dit is waar het water van je beton naar boven is gekomen.

Zoals ik al zei, kregen mijn schalen een minimalistische look. De inkeping kreeg een laagje neutrale verf en de 3 schalen kregen een accent van bladgoud. Zo vormen ze toch één geheel. Mijn schalen kregen een plaatsje in onze living. Wil je ze graag buiten plaatsen dan geef je ze best een laagje vernis! Ook oppassen dat er geen water blijft in staan bij vriesweer. Anders bestaat de kans dat je beton gaat barsten!

 

Veel DIY-plezier!

Wie ook met beton aan de slag gaat, mag me gerust een seintje geven!

 

 

4 thoughts on “DIY: Schalen in beton

  1. Ja ja jouw schoonvader gans zijn leven in ” den beton” gewerkt, maar nooit naar huis gekomen met zo’n mooie dingen hoor !!! Prachtig Wendy

    Like

Wat vindt u?

