DIY: geschenkzakje maken

Zoals eerder al gezegd, draait het deze maand bij Femma allemaal om ‘minimalisme’. Ik kreeg een mailtje met de vraag naar mogelijke ideeën om rond dit thema te werken. Al snel kwam er dan een DIY op de proppen. Een DIY met materiaal die normaal gezien in de vuilnisbak zou belanden.

Ik was meteen enthousiast om dit uit te werken en verschillende mogelijkheden kwamen in me op. Uiteindelijk koos ik voor een heel simpel, snel maar superleuk project!

Met een lege doos cornflakes en een leuk stofje maak je in een handomdraai een uniek geschenktasje!

Wat heb je nodig?

  • Een lege doos cornflakes (eigenlijk kun je elke doos hiervoor gebruiken)
  • een stuk stof
  • lijm (met voorkeur lijmspray)
  • indien gewenst: wat extra decoratie

Hoe ga je te werk?

  • Knip de bovenste ‘flappen’ van je doos.
  • Meet de onderzijde van je doos. Zowel bij de lengte als de breedte reken je 5cm extra. Snijd een stuk stof van die grootte.
  • Meet de hoogte van je doos en tel ook de 4 zijdes samen. Bij de hoogte tel je opnieuw 5 cm extra. Bij de som van de zijdes volstaat het om 2 à 3 cm extra te rekenen. Volgens deze afmetingen knip je dan je volgende stuk stof. De zijdes van dit stuk stof snijd je best bij met een kartelschaar. Zo zal je stof niet rafelen.
  • Spuit eerst de onderkant van je doos in met lijm. Leg het stuk stof er op en wrijf vanuit het midden naar de kanten toe. Aan de hoeken geef je een knip tot aan de doos. Zo kun je de overtollige stof naar boven vouwen en aan je doos kleven.
  • Neem nu het grote stuk stof. Je sprayt nu met de lijm op de zijkanten van je doos. Voorzichtig wikkel je de stof rond de doos. Let er op dat je telkens de stof onderaan gelijk legt me de onderrand van de doos. Wrijf steeds je stof mooi glad, van onder naar boven toe.
  • Er steekt nu nog een stuk stof uit boven de rand van je doos aan de bovenkant. Die moet je naar de binnenkant van je doos vouwen. Spray nu dus wat lijm aan de binnenkant van je doos. Doe dit aan de bovenste 5cm zodat enkel het deel waar er nog stof komt, wordt vast gelijmd. Vouw nu de stof over de rand van de doos naar binnen.
  • Ik maakte aan beide kanten van de doos 2 gaatjes met een tang om gaatjes in een riem te maken. Kies bijpassend lint om je zakje van 2 ‘hengsels’ te voorzien. Steek het lint van binnen naar buiten. Aan de binnenkant leg je een dikke knoop in je lint zodat het op zijn plaats blijft zitten.

 

IMG_20160424_104845IMG_20160426_155441IMG_20160426_160606IMG_20160426_161157IMG_20160426_161356(1)IMG_20160426_161356IMG_20160426_161426

Zelf gebruikte ik plastic knopen die echt als decoratie dienen om de lintjes af te werken. De knopen hebben achteraan slechts 1 oog. Ik knoopte mijn lint daar aan vast en duwde het oog van mijn knoopjes door het gemaakte gaatje. Ze blijven perfect zitten en zorgen voor dat tikje extra! Het handvat kun je ook pimpen met kralen, veertjes, hangtags,… De mogelijkheden zijn eindeloos!

Veel DIY-plezier!!

Hebben jullie nog tips om met kosteloos materiaal leuke spullen te maken? Ik lees ze graag!

 

2 thoughts on “DIY: geschenkzakje maken

Wat vindt u?

