Dat heet dan… Ja hoe?!

Ik heb een writers block, of een naaidip, een periode van totale onvruchtbaarheid op creatief vlak. Op alle vlakken eigenlijk dus geen idee hoe ik het moet noemen.

blog

Er zit te veel in mijn hoofd. Ik wil dit, en ik wil dat, en als het kan ook dat nog tussendoor. Zoveel ideeën, zoveel keuzes, zoveel mogelijkheden en ik kom tot niets.

Pas op, er is heel veel wat ik zou kunnen doen maar feit is dat ik het niet doe. In mijn hoofd (en op tientallen blaadjes hier rondslingerend) staat van alles aangeduid wat ik wil maken: het zoveelste jurkje, nog een hemdje, een jurk voor mezelf, ik doe mee aan een swap, ik heb nog enkele bestellingen liggen maar ik doe NIETS. Ik begin er aan, leg het aan de kant en begin te lonken naar andere projectjes. Ik zie zoveel stofjes in mijn kast liggen, ik lees zoveel blogjes met massa’s inspiratie maar dat is het ‘m net. Ik wil zoveel, te veel.

En dat alles willen maken, die ellenlange lijst die alleen maar langer wordt, zorgt dat ik helemaal nergens raak. Het werkt beklemmend, verlammend bijna.

Ik heb het wel vaker. Periodes waarin ik verschillende dingen per week doe/maak en weken waarin ik niet vooruit kom. Het “grote-schoonmaak-moment” lijkt dat hier allemaal nog wat extremer te maken. Ik lijk van alles te moeten (door mezelf) maar niets lukt zoals ik het wil. Ik wil het hele huis opruimen, van zolder tot berging (bij gebrek aan kelder), kleerkasten, diepvriezers, schoonmaakproducten. Alles wil ik opgeruimd zien.

Ik wil van alles doen met de kindjes maar er is altijd wel eentje die een slaapje nodig heeft, of een verse pamper, of een slechte dag, of het weer valt tegen, of ik moet werken of…

Er is te veel te doen in te weinig tijd. Daar komt het op neer 🙂 Het lijkt wel alsof ik me verveel hoewel ik massa’s dingen kan doen…

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie gestructureerde to-do-lijstjes? Patroontjes die klaar liggen geknipt? Schema’s opgesteld?

Ideeën en tips om een beetje orde in de chaos te scheppen zijn zooooo welkom!!

blog

14 thoughts on “Dat heet dan… Ja hoe?!

  1. Dag Wendy, als ik zo’n dagen heb maak ik lijstjes van wat ik gedaan heb ipv wat ik zou moeten doen 🙂 en ik heb geleerd dat er elke maand dagen zijn waar er zomaar van alles gedaan geraakt en dagen waar je nergens puf voor hebt en dan haal je iets uit je diepvries van de dagen dat je van alles deed.
    En een wasmachine laten draaien geeft ook al een instant gevoel dat je bezig bent. Of en venster kuisen: dan lijkt het direct properder en iedereen ziet het (met een beetje hulp, genre: ziet het er hier niet proper uit?)

    Like

  2. Heel herkenbaar! Ik kan ook zo blokkeren bij teveel ideeen., maar ik probeer zoveel mogelijk met lijstjes te werken en stofjes al aan patronen te koppelen. Hopelijk geraak je snel uit je dipje, gewoon eraan beginnen en dan ben je weer vertrokken ☺

    Like

  3. Ik ken dat ook! Net hetzelfde hier: ik naai heel graag, heb een voorraad stoffen en een voorraad patronen liggen, Maar vooral: een heleboel ideeën, maar het komt er zo moeilijk van. Tijd is bij mij wel de logische reden. Mijn bescheiden persoonlijke tip is: begin! Gewoon beginnen, is al een heel eind ver geraken… Geeft dan weer moed om voort te doen, om daarna iets nieuw te beginnen, als het eerste af is! Dat is mijn tweede tip: stuk per stuk afwerken, vooraleer aan iets nieuws te beginnen. En dan meteen ook posten op je blog, zou ik zeggen? 😉

    Like

  4. En eventjes een me-time inlassen?! Ik denk dat jij en jouw gezinnetje er zooooooooooooooooo véééééééééééééééééééééééél deugd aan zouden hebben !!! Eens proberen !

    Like

  5. Zo herkenbaar! Ik heb op dit ogenblik ook zo’n ‘dip’, nog zoveel ideeën die ik wil uitvoeren maar uiteindelijk kom ik er gewoon niet aan toe. Te weinig uren in één dag 🙂

    Like

  6. Herkenbaar hoor, maar niet leuk natuurlijk!
    Zelf maak ik to-do-lijstjes waarop ik kan schrappen, ook om niets te vergeten. Als je “de taken” over enkele post-its verdeelt bv. heb je sneller een vol afgevinkt blaadje wat dan weer een oppepper is want weer een lijstje afgewerkt. (beetje valsspelen mag :-P)
    Voor het naaien zoek ik een snel-klaar-projectje als de drive wat minder is. Vaak geeft dat zo’n goed gevoel dat ik terug zin heb om aan iets anders te beginnen.
    Een naaisel kiezen waarvan je het patroon al eens eerder gebruikte helpt ook wel bij mij omdat ik zo het voor mij vervelendste stukje, patroon overnemen) kan overslaan. Heel af en toe print ik een pdf-patroon af in het kopiecenter en knip ik dadelijk alle patroondelen in mijn maat uit, gaat ook lekker snel.
    Misschien is er wel een tip bij waar je wat aan hebt? Succes in ieder geval!

    Like

Wat vindt u?

