Diy: fleurige servietringen voor de paastafel!

Voelen jullie het dat ook? Die lente-kriebels?

Hier tieren ze alvast welig in het rond! Die eerste échte zonnestralen en de ontluikende natuur. Heerlijk vind ik dat! Net als de lente, hangt er ook een paassfeer in de lucht.

Onze kindjes zijn nog te klein om al uit te kijken naar de paasklokken maar toch haal ik maar al te graag die sfeer in huis! Zonnig, fleurig, ik ben er dol op! Het hele huis baadt hier ondertussen reeds in paassfeer. De gele accenten zijn overal te vinden, ik voorzag een deel van de familie van een paasbloemstukje én ik maakte leuke servietringen. Van deze laatste krijgen jullie vandaag een diy!

Wat heb je allemaal nodig?

  • Textielverharder (powertex)
  • Restjes stof (En o ja, misschien nog even snel meegeven dat de powertex er wel voor zorgt dat de stof wat donkerder wordt!)
  • Stukken pvc-buis (hier een 20-tal cm)
  • Huishoudfolie
  • Een plastic potje om de powertex in te doen
  • Allerhande decoratie
  • Verder bescherm je best de tafel én jezelf. Ikzelf doe een oude keukenschort en wegwerphandschoenen aan. De tafel bescherm ik met een oud afwasbaar stuk toile ciree.

IMG_20160308_095952

Hoe ga je te werk?

  • Omwikkel de stukken pvc-buis met huishoudfolie. Zo krijg je achteraf je servietring gemakkelijk los.

IMG_20160308_100659

  • Snijd je stof in repen. Hier sneed ik stukken van 40 x 5 cm. Hoe langer je reep, hoe dikker de servietring wordt.

IMG_20160308_101438

  • Giet voldoende powertex in het plastic bakje. Uiteindelijk heb je hiervoor niet zo veel nodig. Wat nog overblijft, kan je gemakkelijk terug gieten in je fles powertex.

IMG_20160308_101630

  • Leg een stuk stof in de powertex en zorg dat alle stof goed doordrenkt is met het product. Haal de reep er uit en knijp de overtollige powertex uit je stof. Als je dit niet doet, zal het veel langer duren vooraleer alles droog is. De overtollige powertex zal er dan trouwens toch uit lopen wat een hoop vuiligheid geeft 😉

IMG_20160308_102003

  • Draai de reep stof mooi rond de geplastificeerde pvc-buis. Werk zo netjes mogelijk want eenmaal droog kun je dit niet meer veranderen.
  • zet de buis rechtop om zodat de stof kan drogen. Je legt best een handdoek onder de buizen. (Ik gebruik zelf een ‘opdienplateau’ die ik bescherm met een handdoek. Zo ben ik zeker dat mijn kasten niet besmeurd raken!)

IMG_20160308_103327

  • Maak ook de andere servietringen.
  • Laat alles goed uitdrogen. Ik liet die van mij een kleine week drogen maar normaal zijn ze al sneller uitgehard.
  • Nu komt het leukste deel: versier!! Hieronder vind je enkele voorbeelden maar uiteraard maak je er zelf van wat je wil! De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Deze servietringen geven je paastafel nog net een tikje extra én zorgt er gegarandeerd voor dat je gasten vol lof spreken over je creatieve talent. En dat terwijl het (echt waar) supermakkelijk is! Je kan het eventueel zelfs proberen met wat oudere kindjes!

IMG_20160314_090728IMG_20160314_085848
image

image

image

Zoals gezegd baadt het hele huis hier ondertussen al in paassfeer. Met zelfgemaakte bloemstukjes en allerlei kleurige decoratie!

Een verkorte versie van deze DIY vind je trouwens opnieuw op de femma-blog!!

Mocht er iemand van jullie zijn creatieve talent boven halen en ook servietringen maken, stuur me gerust even wat foto’s! Ik zie het graag!

En o ja, misschien nog even snel meegeven dat de powertex er wel voor zorgt dat de stof wat donkerder wordt!

2 thoughts on “Diy: fleurige servietringen voor de paastafel!

  1. Wendy, hoe doe je het vraag ik me af ???? Creatief bezig zijn, en ondertussen nog foto’s maken …?!
    Ik ben wat jaloers van je mooie sfeer in huis . Ik moet er nog aan beginnen, gelukkig van jouw Paas stukje is hier toch wat gele kleur te bekennen . Nog een dikke dank u wel !!!

    Like

Wat vindt u?

