Lief klein… konijntje

Wat in je hoofd een gemaakte zaak is, kan in het echt wel even anders zijn…

Om mijn 2e jaar naaien succesvol af te ronden, word er onder andere verwacht dat ik een kledingstuk maak waar een blinde rits in zit. Ik koos voor een Janneke, een eenvoudig maar mooi jurkje. Ik maakte er eerder al eentje maar deed er (serieus) 2u over voor ik een beetje tevreden was van die blinde rits. En ik maakte uiteraard gebruik van Dr You tube. Ik heb nogal de neiging om ritsen te vermijden maar nu kon ik niet anders!
image

Waar en wanneer het precies fout is gelopen kan ik niet zeggen maar tis een nog niet eerder verschenen wereldwonder dat het jurkje er überhaupt is gekomen. Ik sneed mijn beleg verkeerd maar wel slechts één kant, mijn achterpanden kwamen niet gelijk uit en tot overmaat van ramp slaagde ik er in om het jurkje te scheuren.

Alles wat verkeerd geknipt was, kon ik nog aanpassen. Ik sneed gelukkig alles te groot uit maar die scheur… Midden in mijn voorpand, gescheurd tot aan het paspeltje. Het bedremmelde gezicht kunt u zich slechts proberen voor te stellen. Geen idee hoe ik het deed maar ik slaagde er dus in om vast te hangen aan dat jurkje toen ik iets van de tafel naast mij wou nemen. Jammer genoeg zat de naald nog in mijn kleedje en hoorde ik de stof netjes scheuren toen ik recht stond.

Had ik dit stofje niet zo fantastisch gevonden dan was er van dit jurkje misschien geen sprake meer geweest. Maar ik vind die konijntjes zo leuk… En lief, dat ook. Ik zag het zo al rond het lijfje van mijn kleine meid hangen. Ik kon dat hoopje schattigheid niet verloren laten gaan.

image

Reddingsplan A zei om een witte biais over de scheur heen te naaien. Afgewerkt met een leuk knoopje als accent.

Reddingsplan B zei om de scheur te gebruiken en er een V-vormige uitsnijding van te maken.

Ik volgde reddingsplan B maar dat bleek niet mogelijk gezien de scheur tot aan het paspeltje liep. Reddingsplan A werd uitgevoerd maar in plaats van witte biais maakte ik zelf een ‘biais’ uit mijn stof. Minder opvallend en bruusk want ik had schrik dat alle aandacht naar die biais zou gaan en niet naar die geweldige stof. Uiteindelijk bleek dat een goeie keuze te zijn! Eens het jurkje aan is, zie je nauwelijks dat er een stukje opgestikt is!

image

image

image

Ik vond de perfecte kousen om hiermee te combineren. Tot zover het goede nieuws. De kousen beginnen pas vanaf maat 74. Ik nam ze toch mee en hoopte dat ze klein zouden uitvallen maar het tegendeel bleek waar… Gelukkig heb ik nog net stof genoeg voor een rokje. Dat wordt er eentje voor het najaar, wanneer ze die kousen wel aan kan!

image

image

image

Patroon: Janneke
Stof: something strange
fournituren: soldeur

 

 

10 thoughts on “Lief klein… konijntje

Wat vindt u?

