DIY: schoolbordverf

GEK kan ik van mezelf worden! Mensen omschrijven me soms als een creatieve duizendpoot en dan mag u best letterlijk nemen. Er is zoveel te ontdekken, te zien, te proberen,… En ik wil dat dan ook vaak allemaal doen. En liefst NU!

Ik hou ervan om naar rommelmarktjes, beurzen, hobbywinkels,… te gaan. Overal zie ik nieuwe, leuke dingen die smeken om getest te worden. Als het creatief is, ben ik er voor te vinden. Ik zuig alles in me op en wil alles eens proberen.

Maar net als bij iedereen is ook mijn tijd niet oneindig. 24u/dag?? Schandalig weinig is dat ja! Ik wil meer, veeeel meer…

Dit gezegd zijnde, kan ik tot mijn punt komen 🙂 Tja, daar zitten jullie natuurlijk wel op te wachten. Ik toon jullie vandaag iets nieuws, of vernieuwend. Vorig jaar ging ik naar een hobbywinkel in de buurt. Daar trok een product mijn aandacht: schoolbordverf. Er lag een folder bij waarop vazen, muren, deuren beschilderd werden met de verf en waar je zo kon opschrijven (jaja, als op een schoolbord 🙂 ). 10 belletjes gingen tegelijk in mijn hoofd af!!! Dat moest ik ook proberen ah ja.

De folder na-apen vond ik te gemakkelijk. Ik wou mijn eigen trui maken. Eerst in elkaar naaien en dan verfraaien met flockfolie en deze verf. Een klein ideetje danste in mijn hoofd op en neer. Ik kocht de verf en ging met een blij hart naar huis. Ik zette alles aan de kant… voor later.

Kort nadien zag ik bij haar iets passeren over een 52-weken project. Elke week zou ze iets maken met haar Cameo en ze lanceerde een oproep om haar opdrachtjes te geven zodat ze haar project tot een goed einde kon brengen. Ik mailde haar met de vraag om x aantal keer “Vandaag ben ik” met de cameo te schrijven. In al mijn enthousiasme zei ik dat snijden niet nodig was, dat zou ik zelf wel doen. Euh…

De boel bleef de boel en de tijd vloog voorbij. Deze week herinnerde ik me mijn idee opnieuw en besloot ik er meteen aan te beginnen. Na een halfuurtje (zei ik al dat ik soms gek van mezelf word?!) zoeken vond ik de tekstjes terug die ik door Davina liet maken. Oeps… die moest ik nog zelf knippen. Ik vervloekte mezelf dat ik dat niet meteen had laten doen. Met mijn tong tussen mijn lippen zat ik die letters te knippen tot ik besefte dat ik hier ergens een snijmesje heb. Gelukkig vond ik dat meteen terug en ging het zo een stuk makkelijker om die letters uit de flexfolie te krijgen.

De letters werden op het t-shirt gestreken. Een t-shirt die ik trouwens gewoon in de Zeeman kocht. Als je t verprutst doe je dat best op een ander, nietwaar? Ik kocht eerder al sjablonen om een mooie vorm te krijgen met de schoolbordverf. Ik koos er eentje uit, legde hem op het t-shirt en schilderde die in. Tussen voor- en achterpand van het t-shirt legde ik een oud tijdschrift zodat de verf zeker niet zou doordringen.

IMG_20160120_152830

IMG_20160122_160741

IMG_20160122_160920

Een ongeduldig mens, zo kan je me ook omschrijven. Dus in plaats van netjes 24u te wachten, zoals de handleiding voorschrijft, haalde ik mijn haardroger boven om die verf te lijf te gaan. Zo wordt dat ding toch ook nog eens gebruikt. Eenmaal de verf droog was, schreef ik er “stoer” op. Het afwassen van de letters, daar wachtte ik nog even mee. Ik ben misschien ongeduldig maar wel niet zo dat ik onmiddellijk die verf er zou willen afwassen!

IMG_20160120_145321

De letters plaatste ik wat speels neer. Het hoef niet allemaal zo netjes en lijnrecht te zijn bij een 2-jarige vind ik.

IMG_20160122_101409
De roze fles is eigenlijk die van zus maar hij is de eerste om er mee aan de haal te gaan en melk uit te drinken!
IMG_20160122_114345
Hij was een beetje moe tijdens de ‘shoot’ en das er duidelijk aan te zien!

Uiteindelijk nam ik de proef op de som en veegde de letters weg met een vochtig doekje. Dat lukte zonder problemen, al vind ik wel dat je de letters nog lichtjes ziet staan. Met een natte vod of spons lukt het vast wel. Ik stak het t-shirt ook in de wasmachine en jawel hoor, alles kwam er uit zoals het hoort! Het krijt is er volledig af, de verf hangt er (gelukkig) nog aan. De handleiding zegt het t-shirt binnenste buiten te wassen en maximum op 40°.

IMG_20160122_114516

Ben ik tevreden van dit project? Ja, al kan het uitsnijden van de letters wat mooier.

Vind ik de trui geslaagd? Zeker!

Doe ik het nog eens? Yup!

Ik vraag me nu wel af of het interessant is om zo’n cameo aan te schaffen? Er hangt toch een redelijk prijskaartje aan en ik ben bang dat ik het achteraf zijn geld niet waard zal vinden. Zijn er lezers die er eentje in huis hebben? Wat zijn jullie ervaringen? Doen of niet?

Deze verf is allesinds een echte aanrader. Benieuwd of jullie het eens proberen én naar de resultaten ervan!!

T-shirt: Zeeman
Krijtbordverf: Rayher (gekocht bij Tiny’s hobby)
18 thoughts on “DIY: schoolbordverf

  1. Gewone bordverf? In principe niet voor textiel? Ik vind het geweldig! Vind je het erg als ik jouw idee een beetje steel? Ik ga wel mijn cameo gebruiken 😉 Lijkt me voor jou zeker ook een verantwoorde aankoop!

    Like

  2. Wat een creativiteit! Als je een creatieve duizendpoot bent, is zo’n cameo wel iets voor jou. Want je kan er zo veel dingen mee. Ik zelf vind de prijs wat hoog, maar dat zullen anderen misschien van een naaimachine zeggen?

    Like

  3. Moa, gij zijt toch een uitvinder !!!! Je kan het zo gek niet bedenken, of Wendy doet het !!!! Prachtig resultaat trouwens en héél origineel

    Like

  4. Wat een leuk idee en prima uitgevoerd!
    Ik heb een cameo en nog geen moment spijt van gehad. Niet alleen voor flock en flex wordt het ding gebruikt maar ook om vinyl te snijden en tekstborden te maken.
    Die verkoop ik dan weer dus inmiddels is het apparaat al terug verdient.
    Ik snijd er nu ook papieren labels mee. Sommige maken ook 3D kaartjes en doosjes.
    Echt heel leuk speelgoed!!

    Like

Wat vindt u?

