Hohoho: een brei-opbergtas!

Tweede kerstdag begod. Dat betekent dat de eerste al weer gepasseerd is…
Vooraf had ik grootse plannen: zelfgemaakte cadeaus, zelfgemaakte kleertjes, zelfgebakken lekkers,… Daar is dus nauwelijks iets van in huis gekomen. Slechte tijdsverdeling zeker?! Al hielpen enkele weken met zieke kindjes me ook niet in de goede richting. En ik had ook gewoon vaak zin in knuffeltijd met mijn kleintjes…

1 kerstpakje werd wel zelf gemaakt. Voor iemand met een speciaal plekje in ons hart (al waren die andere cadeautjes natuurlijk ook met veel liefde gegeven!). Iemand die graag breit. Het idee zag ik lang geleden eens passeren op internet.

image

Een beschrijving vond ik niet maar daar kon ik wel een mouw aan passen! Bij het doorbladeren van “zo geknipt 2” spotte ik iets gelijkaardigs. Recept 16. Ik volgde de beschrijving van 16b maar nam de afmetingen van 16d. Ik voegde nog 2 extra delen toe: een voor een handvat en een voor extra ‘bergruimte’ aan de buitenzijde. Zo kunnen ook de breinaalden en andere benodigdheden gemakkelijk opgeborgen worden. Het handvat bevestigde ik nadien met kamsnaps. Zo kan het er ook gemakkelijk weer af als het later overbodig blijkt.

 

image

 

Ik geef eerlijk toe dat het resultaat wel beter kan. De buitenstof heeft een subtiele gouden glans, heel mooi. Maar de stof rafelt enorm. Bij het stikken nam ik vaak 2cm als naadwaarde omdat ik schrik had dat het geheel zou uitrafelen. Normaal wordt het keergat gesloten met een blinde steek, maar ook omwille van het rafelen deed ik dat niet.
De tas werd verstevigd met 2 lagen H250 maar kan eigenlijk wel wat sterker verdragen.
Voor de bodem gebruikte ik de tip uit het boek om een stukje placemat door het keergat te steken.

Het stuk voor de breinaalden kreeg willekeurig enkele extra stiklijnen om kleine vakjes te creëren. Ik hoop dat ze handig zijn maar ik heb totaal geen brei-ervaring en bijgevolg ook geen flauw idee of het zo ok is.

image

image

image

 

Wie nog een snel-klaar-cadeautje zoekt voor een breiliefhebber, hier heb je dus alvast een idee! Kies dan wel best voor een gewone katoen en een goede versteviging!

Benieuwd of jullie zelf kerstcadeautjes maakten!?

En voor ik het vergeet, wens ik ook jullie allemaal fijne eindejaarsfeesten!

Patroon: gebaseerd op recept 16 uit “Zo geknipt 2” met eigen toevoegingen
Stof: privé
7 thoughts on “Hohoho: een brei-opbergtas!

  1. Ik had die tas zien liggen , bij de cadeautjes…Was al verliefd op de stof!! Machtig geschenk voor een breister, tante Ann kwijlde er bij …
    Super goed idee, en super goed gedaan !

    Like

Wat vindt u?

