Mijn geordende zelf aan het woord

Ik ben chaotisch. Ik ben ordelijk.

Feitelijk ben ik beide, maar nooit op hetzelfde moment πŸ™‚ Ben ik dan een geordende chaoot of een chaotisch geordende? Feit is dat ik van nature een beetje chaotisch ben. Ik doe 5 dingen tegelijk en ondertussen schieten er nog honderden gedachten door mijn hoofd. Door de jaren heen heb ik wel geleerd om wat meer orde in de chaos te brengen. Ik ben zelfs op een punt gekomen waar ik vrij ‘gestructureerd’ kan worden genoemd. Maar af en toe faal ik…

Mijn stofjeskast was zo één van die zwakke punten. Stofjes worden gekocht en in de kast gelegd. De stapel werd steeds groter en werd een tijd terug verdeeld in katoen en tricot. Maar telkens ik de kast passeerde, hoorde ik een zucht ontsnappen. Mijn geordende zelf wou de chaotische kant een halt toeroepen.

Bij haar en haar zag ik perfect geordende kasten. Ik wou ook zo’n schoon gerangschikte kasten! Al heeft hun hoeveelheid stofjes vast ook iets met dat willen te maken. Maar ik vond de moed niet meteen om alles zo te ordenen. Een paar maanden terug werden alle restjes mooi in plastic zakjes gestopt en voorzien van een label. Toen werd onze meid geboren en werd de kostbare vrije tijd voor nuttiger zaken gebruikt.

2 weken terug kreeg ik van onze naaijuf een spreekwoordelijke schop onder de kont. Ik kreeg ooit van iemand de tip om stoffen niet voor te wassen. Gewoon het gemaakte kledingstuk de 1e keer op koud wassen met een scheut azijn zou genoeg zijn om krimpen te voorkomen. Toen ik dit aan onze naaijuf vertelde, zag ik haar grote ogen trekken. Dat was dus blijkbaar niet zo’n goeie tip… Dus besloot ik om alle stofjes die in de kast lagen onder handen te nemen. Alles een nacht weken met azijn, voorwassen Γ©n ondertussen ook netjes labelen en sorteren.

Vol goeie moed (ahum) begon ik aan mijn taak. Een niet nader genoemde azijnproducent zal een opmerkelijke stijging zien in de verkoopscijfers πŸ™‚ Ik worstelde me letterlijk door een berg stoffen heen… Hoog tijd dat ik die eens allemaal op naai! Al sus ik mezelf met de gedachte dat heel wat van die stofjes of gekregen of van de kringloop of van het stoffenspektakel zijn. Met andere woorden: koopjes!

Ik baseerde me op haar werkwijze om de stofjes op te bergen. Alleen ben ik wat milieuvriendelijker en maakte ik gebruik van een mal (lees: een reclameboekje) om de stof rond te plooien. Ik kocht kleine kaartjes die ik in 2 knipte om de stof te labelen.

IMG_20151003_215925

IMG_20151003_214008

IMG_20151003_214145

Daarop schrijf ik de designer van de stof, waar ik ze kocht en de hoeveelheid. Ik zag de stapeltjes groeien en de berg slinken… Zie hier het resultaat.

Β IMG_20151011_112621 (2) IMG_20151011_112630

De restjes worden in plastic zakjes gestoken met een etiket op. Ik schrijf op het etiket hoeveel er nog rest van de stof en waar ik ze kocht. Ik heb een doos met restjes katoen en nog een met restjes rekbare stoffen. Daarop staan 2 kleinere dozen. In de ene zit vlieseline, de andere herbergt de boordstoffen.

IMG_20151014_134624IMG_20151014_161216

Omdat ik niet van half werk hou, toon ik jullie ook de rest van de naaikast en -tafel. Mijn patronen en boekjes zitten gesorteerd in ordners van de Hema en Ikea. Sommige ordners kregen nog geen label merkte ik nu. Dat lossen we binnenkort op!

IMG_20151014_134716

Ikea verkoopt ook handige dozen met een onderverdeling. Bovendien zijn ze in verschillende kleuren te verkrijgen, net als de ordners trouwens. Wat zou een mens toch zijn zonder Ikea?? De dozen worden gebruikt om elastiek, knopen, linten,… op te bergen. Handig omdat je in één oogopslag de inhoud kan zien.

IMG_20151014_135056

De patronen van Zonen 09 zijn met voorsprong mijn favorieten! Deze zullen hier nog vaak op mijn naaitafel belanden gezien de oudste nog maar 21m is. Daarom kocht ik dikke kartonnen kaften waar ik deze patronen apart in bewaar. Zo kan ik alle uitgetekende maten samen met het patroon en de beschrijving bewaren. Op de rug schreef ik welk patroon er in zit.

IMG_20151014_135003

Voor deze post ruimde ik snel mijn naaitafel wat op. Al ziet hij er meestal vrij netjes uit aangezien mijn werkplekje in de living staat. Handig met 2 zo’n kleine kindjes! Ik spuitte enkele conservenblikken in het wit (verf van Action) en pimpte ze met washi-tape. Zo vormen ze een geheel waar mijn scharen, stilo’s, stiften,… in gesorteerd staan. Daarnaast kreeg ook een leeg blik van melkpoeder een make-over. Die wordt gebruikt als vuilbakje. Alle draadjes, papiertjes, restjes enzoverder worden hier meteen in gegooid. Ook staat er een mandje met een notaboekje, losse briefjes, fluostiften enzo. Onder mijn overlock zie je een brievenbakje (raad eens, van Ikea!) waar ik allerhande papieren, boekjes enzo in steek. De bedoeling was dat hierin een uitschuifbaar bakje zou komen die ik kon uittrekken bij het gebruiken van de overlock. Zo zouden alle draden en restjes stof onmiddelijk opgevangen worden. Goed idee, alleen staat de overlock zo te hoog voor mij om comfortabel te werken. Daar moet ik dringend iets nieuws voor verzinnen!

IMG_20151014_135639

Op mijn naaitafel zie je ook een houten plank waar ik mijn bobijntjes en spoeltjes op sorteer. Ook deze plank is zelf gemaakt. In een DHZ-winkel kocht ik een lange, fijne houten stok die ik in stukken zaagde van een tiental cm. In de plank boorde ik gaatjes waar die stokjes in pasten. Alles werd met zwarte verf overspoten. Op elk stokje zit een bobijntje met bijhorend spoeltje.Daaronder is er nog wat ruimte voorzien waar ik blaadjes met mijn nota’s, maten,… kleef.

IMG_20151014_135251

Rond elk spoeltje zit trouwens een stukje plastic om de draad op zijn plaats te houden. Ik kocht een lange, doorzichtige plastic buis en sneed met een breekmes telkens een stukje van ongeveer 1/2 cm af. Zo krijg je fijne plastic ringetjes als het ware.

IMG_20151014_160019

In de breedte snijd je zo’n ringetje door en zo kun je dit rond het garen op je spoeltje bevestigen. Nooit meer afrollende spoeltjes πŸ™‚

IMG_20151014_160440

IMG_20151014_160518 IMG_20151014_160532

Nu ik jullie mijn werkterrein en tips heb getoond, vraag ik me af hoe jullie te werk gaan. Hebben jullie een eigen (apart) plekje? Handige tips om alles netjes en ordelijk te houden? Laat het me weten!

 

9 thoughts on “Mijn geordende zelf aan het woord

  1. Auch, ik heb een niet zo milieubewust label… πŸ˜‰
    Een geordende stoffenkast geeft mij rust, dus ik hoop dat het jou ook helpt. En je kunt onmiddellijk beginnen natuurlijk, wat voor mij ook goud waard is. Knap werkje, dat opruimen! #magjehierookkomendoenhoor #schaterlach

    Like

    1. Het is een figuurlijke award hoor Veerle! Je kan hem feitelijk niet winnen, enkel krijgen van een andere blogger. Dat betekent eigenlijk gewoon dat die persoon graag wat meer over jou wil weten als persoon. Een beetje extra naambekendheid voor je blog kan je op deze manier wel winnen πŸ™‚ πŸ™‚

      Like

  2. Super! Amaai, ziet er super uit! Prachtig en zoveel doorzettingsvermogen! Chapeau!
    Ik stoom de meeste stoffen af en toe was ik ze vooraf en nog nooit problemen gehad mr idd eerst wassen voorkomt een heleboel miserie achteraf.

    Like

  3. Wat een structuur en orde op jouw werkplek !!!
    Daar kunnen er nog velen iets van leren, zeker weten
    Bedankt voor al jouw tips, maar zo’n creatief brein heb ik wel niet, dus alle tips zijn meer dan welkom
    GOE BEZIG , zou ik zeggen Wendy

    Like

Wat vindt u?

