Workshop keramiek!

Een tijdje terug volgde ik een workshop keramiek in Het Pottenatelier. Na mijn hogere studies, koos ik ervoor om nog een Banaba-opleiding tot creatief therapeut te volgen. Ik koos de optie ‘beeldende’ als verdieping dus het werken met klei spreekt me wel aan! Alleen is het niet zo evident om met dergelijke materialen thuis aan de slag te gaan. Ondertussen vind je op de markt al verschillende soorten klei die je in een huishoudoven kunt bakken. Denk maar aan de hippe fimo-klei die je overal vindt! Er bestaat zelfs klei die uit zichzelf droogt maar uiteraard is het werken met échte klei nog altijd het leukst…

De workshop werd opgesplitst in 2 avonden. De 1e avond kregen we meteen een korte uitleg over de verschillende soorten klei en hoe we ermee aan de slag konden. Na deze uiteenzetting konden we er al meteen invliegen. Verschillende mallen stonden klaar en het heerlijke weer die avond maakte het mogelijk dat we in de geweldige tuin kennis konden maken met de pottenbakkersschijf! Een heuse ervaring! Mijn potje werd niet wat in eerste instantie de bedoeling was, maar een uniek stuk heb ik allesinds wel in huis! De 2e avond konden we dan onze potjes gaan afwerken door ze (al dan niet) te glazuren. Daarna was het nog enkele weekjes wachten tot Sabine ons een seintje gaf dat dat alles afgebakken was in de oven!

Elke avond werden we getrakteerd op een hapje en een drankje. En geef toe, dat maakt het werken altijd nog een stukje aangenamer hé! De sfeer is gemoedelijk en Sabine en haar man zijn heel vriendelijke mensen. Begin juli kon je er zelfs een volledig weekend verblijven en kennis maken met verschillende technieken in diverse workshops. Ik was er graag bij geweest maar mijn ventje had net een weekje verlof en wij zaten toen aan zee.

Sabine heeft ook een klein maar gezellig winkeltje waar ze allerlei leuks te koop aanbiedt. Je vindt er handgemaakt servies, glazen,… In haar Salon Sucré kun je terecht voor een ontbijt of een stukje taart.

Hieronder geef ik jullie enkele sfeerfoto’s. Ik had jullie graag nog veel meer getoond van het leuke atelier maar was zo druk bezig dat ik vergat om voldoende foto’s te nemen! Op deze website kun je wel terecht voor meer info.

IMG_20150616_213307
De pottenbakkersschijf
IMG_20150616_215243
Sfeerrijke verlichting
IMG_20150616_212346
De rolpers

IMG_20150616_212254

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:

IMG_20150723_194812
Het groene potje is het resultaat van de pottenbakkersschijf en zoals gezegd een uniek stuk 🙂

IMG_20150723_195256 IMG_20150723_194648 IMG_20150723_195145 IMG_20150723_195002

Ik ben er alvast heel blij mee! Enkele dingen staan niet op foto: 2 kleine schaaltjes die ik aan de binnenzijde afwerkte met kant. Deze werden per ongeluk door iemand anders meegenomen maar die krijg ik later nog wel terug. En dan nog 1 speciaal potje… Ik maakte nog een kleine theelichtpotje in de kleuren en het thema van onze geboortekaartjes. Dus die krijgen jullie later zeker nog wel te zien!!

 

 

 

 

 

One thought on “Workshop keramiek!

Wat vindt u?

