GRGRGRGR-Grace

Op de blog van Emma en Mona verscheen onlangs een nieuw, gratis patroon voor een babyjurkje: Grace.

Grace klinkt elegant en lieflijk, niet? Wel, laat mij u alvast waarschuwen: mijn versie is dat dus NIET!

Ligt het aan mijn onkunde, ligt het aan de stofkeuze, ligt het aan de rondzwierende hormonen of wat dan ook. Ik heb er op gevloekt. ’t Is zo’n simpel en eenvoudig patroontje maar ik slaagde er in het grondig te verpesten.

Laat me beginnen bij het begin. In de beschrijving staat duidelijk dat dit patroontje bedoeld is voor lichte katoentjes. Maar ik dacht dat ik dat wel kon met een iets steviger katoen. Nee dus.

In de beschrijving staat ook dat je het rokdeel snijdt aan de stofvouw. Deed ik dat? Nee dus.

En misschien stond er ook nog in de beschrijving dat hoogzwangere, ongeduldige vrouwen best rustig blijven. Maar deed ik dat? Nee dus!

Hier komt het dus op neer: gelukkig nam ik een leuk stofje uit mijn restjesbak want anders kon dit jurkje de vuilbak in. Emma en Mona schreef een prima beschrijving maar ik dacht gewoon niet na bij het naaien van dit jurkje. Het katoentje dat ik nam voor het bovenstuk is inderdaad te dik waardoor ik de grootste moeite had om het bovendeel aan het rokdeel te naaien. Bovendien bleek dus dat ik het rokdeel enkel knipte (en niet aan de stofvouw) waardoor ik in allerijl het laatste restje van de hertjesstof uit de vuilnisbak haalde. Ik kon de 2 stukken nog aan elkaar naaien maar ik knipte het driehoekje al weg waardoor er midden in het rokdeel aan de zoom dus een ‘gat’ zat. Dat loste ik op door de zoom dubbel te vouwen en nog eens extra door te stikken.

Vooraan het jurkje zit wel een lelijke naad (dat kun je duidelijk zien aan de 2 eekhoorns die broederlijk naast elkaar zitten) aangezien ik daar de 2 stukken van het rokdeel aan elkaar naaide. En het jurkje sluit op de rug met knoopjes dus de naad kon ik daar niet ‘wegmoffelen’.

Toen ik dacht dat het jurkje nog wel redelijk zou meevallen, raapte ik (dagen later) alle moed samen om de knopen er aan te zetten. Gezien het feit dat ik niet zo wild was van mijn werk, nam ik gewone zwarte knoopjes. Bij het naaien van het 3e knoopsgat ging het weer mis. Daar zit de overgang van bovenstuk naar rokdeel en zoals gezegd is het een vrij dik stuk geworden door het katoen dat ik gebruikte. Natuurlijk bleef de machine daar hangen… Ik tornde het knoopsgat 3x los voor ik begreep dat ik het jurkje ook kon draaien zodat de machine niet zou blijven hangen aan de dikke pak stof… Toen ik mijn knoopsgaten open maakte, sloeg het noodlot nog eens toe. Bij de laatste schoot ik uit waardoor ik dus een heeeel groot knoopsgat heb.

20150714_211926
Voorzijde
20150714_211958
Achterzijde
20150714_212044
Het dubbel stiksel aan de zoom

Enfin, dit is zeker geen grace geworden zoals Emma en Mona het bedoeld had. Maar om met een positieve noot te eindigen: ik maakte de kleinste maat, 56. Meestal zijn die kleintjes in een wip uit die kleine maatjes gegroeid!

Effen katoen: privé

Katoen herfstprint: Liesellove

Patroon: Gratis patroon ‘Grace’ door Emma en Mona

6 thoughts on “GRGRGRGR-Grace

  1. Oh zo spijtig dat het niet zoals je had gewild, het had inderdaad een prachtig jurkje geweest. Maar nu met dat net iets minder prachtig vind ik het nog altijd supermooi hoor. En foutjes zijn menselijk he! Een zelfgemaakt cadeau is altijd top! xxx

    Like

  2. Oh, Wendy waar haal je de moed vandaan ??? Na al die miserie ….Ik zou zitten wenen van ellende !!! Je bent toch een doorzetter !!!Goe bezig , en het resultaat is toch om aan te zien vind ik

    Like

Wat vindt u?

