Een eerste jurkje

Vorige week ging ik samen met mijn schoonzus naar Petit Bazaar. Ik kocht er bij Liesellove 2 stofjes die ik al heeeeeeeel lang wou hebben. Echte meisjesstoffen voor dat kleine boeleke in de buik! Ik popelde om mijn schaar in de stofjes te zetten en er iets leuk mee te maken.

Ik doorzocht alle ottobres en knippies die hier liggen op zoek naar een patroontje waar ik wel iets mee kon. Met dat kleine meisje in mijn achterhoofd kocht ik natuurlijk maar een halve meter en voor de meeste patroontjes had ik net niet genoeg stof… Ik wou ook een kleedje maken in een iets groter maatje zodat ons meisje toch een beetje langer deugd heeft van haar zelfgemaakt jurkje!

Uiteindelijk werd het een patroontje uit een knippie baby (zomer 2008) die ik kreeg van mijn schoonmoeder. Ik vond er een leuk, simpel jurkje waar ik met mijn lapje stof aan kon beginnen!! Ik knipte patroon en stof uit en las toen mijn beschrijving… Oeps! Dat zag er al niet meer zo’n simpel jurkje uit. Ik besloot stof en naaimachine mee te nemen op ons weekend met de schoonfamilie zodat ik wat raad kon vragen bij problemen. En dat bleek al snel nodig… De volgorde zit niet helemaal logisch ineen, mijn aanpassingen vind je straks terug, maar uiteindelijk is het jurkje wel heel mooi geworden!!

Aan-foto’s nemen is nog niet aan de orde aangezien dat kleine meisje nog lekker in mama’s buikje rondzwemt maar dit is het resultaat geworden!

IMG_20150407_143026

IMG_20150407_143116

Zoals gezegd werden een aantal zaken aan dit jurkje dus aangepast:

– Het patroon voorziet dat de bovenmouw gerimpeld wordt én dat je de op de naad nog eens een elastiek zet. Dat vond ik een beetje van het goede te veel. Ik knipte de bovenmouw even lang als de ondermouw en rimpelde de bovenmouw. Achteraf bekeken zou ik nu zowel boven- als ondermouw rimpelen. Volgens mij zal het rimpeleffect dan mooier zijn want nu zie je dat enkel de bovenmouw werd gerimpeld. De mouwtjes knipte ik ook uit andere stof dan het lijfje om de simpele reden dat ik stof te kort had!

– Boven- en ondermouw moeten eerst aan elkaar genaaid worden vooraleer je de bovenmouw rimpelt. Dat vond ik nogal onlogisch dus rimpelde ik de mouw eerst voor ik ze aan elkaar stikte.

– Het jurkje kreeg geen zakken zoals het patroon voorschrijft. Ten eerste vind ik dat niet nodig voor babymeisjes en ten tweede had ik dus slechts een halve meter stof gekocht 🙂

– Vooraan is het jurkje ook lichtjes gerimpeld. Volgens de beschrijving doe je dit door een tunnel te maken waar je een elastiek doorsteekt. Alleen zag ik niet zo goed hoe je enkel de voorkant van zo’n tunnel kan voorzien. En een elastiek van 2,5cm leek me wat wijd voor zo’n klein jurkje! Ik stikte dus een fijne elastiek van 1cm tussen het voorpand en beleg. Daardoor krijg ik ook een rimpeleffect!

– De ruches onderaan liet ik achterwege. Ik maakte een gewone zoom en stikte die om met een tweelingnaald.

– De achterzijde sluit met een splitje met trenslusje. Alleen komt dit pas als allerlaatste aan beurt zodat je lusje dus op het kleedje wordt gestikt. Moest er een volgende versie van dit jurkje komen zou ik dit toch tussen de naad meestikken zodat de uiteinden van je lusje weggewerkt zit!

IMG_20150407_143137

Voorzijde

Kortom: ik vind het een überschattig jurkje (in een fantastisch stofje!!) maar de beschrijving zit niet altijd logisch ineen. Maar misschien volgt er nog wel een versie 2.0 want ondertussen liggen hier al heel wat nieuwe stofjes te wachten om te veranderen in leuke kleedjes!

Stof: Liesellove
Fournituren: Veritas en privé
Patroon: Knippie baby zomer 2008/nr. 5b

 

 

4 thoughts on “Een eerste jurkje

Wat vindt u?

