Charles van Compagnie M

Salopetjes, tuinbroekjes, overalls,… Hoe je ze ook noemt, ik heb ze altijd al leuk gevonden. Ik vind ze zo schattig staan bij kinderen. Ook sommige volwassenen staan er beeldig mee, al rekening ik mezelf zeker niet tot die categorie!

Toen ik bij haar een fantastisch exemplaar zag, wist ik meteen dat ik het patroon moest hebben! Bovendien start het al vanaf 1 jaar en met mijn toen 10-maanderke in huis was dat dus quasi ideaal. Ik kocht hier het pdf-patroon en na wat knip- en plakwerk kon ik meteen aan de slag.

De stof kocht ik een lange tijd geleden bij Liesellove om er een jasje mee te maken. Maar wegens een te kleine baby (volgens het patroon toch!) was dat jasje er nog niet van gekomen en zou dat ook nog wel even duren.

Bij het patroon hoort een uitgebreide en duidelijke handleiding die ruim voorzien is van foto’s. Misschien een kleine tip voor zij die van plan zijn om later ook het pdf-patroon te kopen: druk het af in kleur en niet in zwart-wit zoals ik deed. De foto’s zijn een stuk duidelijker in kleur.

DSC_7125 DSC_7127  DSC_7144 DSC_7146

Het naaien van dit salopetje ging zo vlot! Ik had enkel wat moeite met het ineen steken van de tailleband met het knoopsgatenelastiek maar dat kwam vast doordat ik dit nog nooit had gedaan. Als je rustig stap voor stap de handleiding volgt, kom je er zeker wel uit! Ik vind het resultaat alvast heel leuk. Achteraf gezien had ik beter een ander kleur genomen voor de buitenstof. Het geheel doet me een beetje denken aan een garagist in zijn overal maar die heeft natuurlijk geen sterretjesstof als voering 🙂 Ik zou ook adviseren om bij dit salopetje een paspel tussen te stikken. Dit stond eigenlijk ook zo in de handleiding maar aangezien ik geen bijpassende paspel liggen had (en ook niet kon wachten tot ik tijd had om er te halen) deed ik het zonder. Hier en daar komt de voering dus wel een heel klein beetje piepen. Al zijn er veel mensen die het niet zien als ik er niets over zeg dus sssstttt. Ik zette ook de knoopjes voor de schouderbanden te laag. Ik zette er 2 extra aan, een stuk hoger, zodat hij de salopette ‘voorlopig’ aan kon. Nu, zoveel maanden later, past de salopette hem echt perfect maar heb ik de knoopjes nog niet aangepast. Geen zin weet u wel…

DSC_7133

De rest van de sterretjesstof werd ondertussen al verwerkt tot een tuttekoord en enkele zeverlapjes. En ik kan u zeggen: ook die komen hier goed van pas!!

Patroon: The Charles Pants van Companie M

Stof: Liesellove

Fournituren: naaicentrum Demyttenaere

Wat vindt u?

